دوره راهنمایان طبیعت‌گردی چیست؟ - رویای پرواز طلایی دوره راهنمایان طبیعت‌گردی چیست؟ - رویای پرواز طلایی ۳۱ شهریور ۱۴۰۳

دوره راهنمایان طبیعت‌گردی چیست؟

برای بسیاری از افراد که به طبیعت و گردشگری علاقه‌مند هستند شاید این سؤال پیش آمده باشد که چگونه لیدر شویم یا چگونه تور لیدر طبیعت‌گردی باشیم. اینکه فردی بتواند راهنمای طبیعت‌گردی باشد نیازمند داشتن دانش و اطلاعاتی در مورد طبیعت و راهنمایی کردن افراد مختلف است. بدون گذراندن بسیاری دوره‌های آموزشی و آشنایی با مقدمات این حرفه تور لیدر طبیعت‌گردی شدن کاری سخت و نشدنی به شمار می‌رود. اگر برایتان سؤال است که چگونه لیدر شویم با ادامه این مقاله همراه باشید.

دوره راهنمایان طبیعت‌گردی چگونه دوره‌ای است؟

افرادی که برایشان سؤال است چگونه لیدر شویم و یا تور لیدر طبیعت‌گردی چه کارهایی باید انجام دهد باید حتماً مقدماتی در مورد دوره راهنمایان طبیعت‌گردی بدانند.
دوره راهنمایان طبیعت‌گردی یا همان تور لیدری طبیعت‌گردی یکی از دوره‌های آموزشی تخصصی در حوزه گردشگری است. این دوره‌ها توسط مؤسسات آموزشی مجاز زیر نظر وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار می‌شوند. هدف اصلی از برگزاری این دوره‌ها، پرورش و آموزش افرادی با توانایی‌ها و استعدادهای لازم برای برعهده گیری و راهنمایی تورهای طبیعت‌گردی داخلی و خارجی است.
شرکت‌کنندگان در دوره راهنمایان طبیعت‌گردی پس از گذراندن دوره و موفقیت در آزمون‌های داخلی، آزمون جامع، مصاحبه زبان خارجی و مصاحبه فنی، می‌توانند گواهی‌نامه یا همان کارت تور لیدری طبیعت‌گردی خود را از وزارت میراث‌فرهنگی دریافت کنند.

برای کار به عنوان تورلیدر به کارت راهنمای گردشگری نیاز دارید
داشتن کارت تور لیدری طبیعت‌گردی به منزله اخذ مجوز شغلی محسوب می‌شود و فرد دارنده این کارت می‌تواند بدون نیاز به مجوز دیگری به‌عنوان تور لیدر (راهنما) در گشت‌های طبیعت‌گردی داخلی و خارجی با آژانس‌های گردشگری همکاری نماید. لازم به ذکر است که تور لیدرها به صورت شخصی قادر به اجرای یک گشت (تور) نیستند و اجرای هر گشت باید حتماً با همکاری یک آژانس گردشگری باشد. از طرف دیگر، آژانس‌های گردشگری به لحاظ قانونی موظف‌اند در هر گشت، بر اساس تعداد شرکت‌کنندگان در آن گشت، حداقل یک تور لیدر دارای کارت تور لیدری معتبر داشته باشند.

شرایط دریافت کارت تور لیدر طبیعت‌گردی

از دیگر مواردی که در جواب چگونه لیدر شویم باید به آن پاسخ داد آگاهی از شرایط دریافت کارت تور لیدر طبیعت‌گردی است. برای گرفتن این کارت از وزارت میراث‌فرهنگی، فرد باید در آزمون جامع وزارت میراث‌فرهنگی شرکت کند. شرکت در آزمون جامع نیازمند مدرک تحصیلی حداقل لیسانس و گذراندن دوره راهنمایان طبیعت‌گردی است. همچنین آقایان برای گرفتن کارت تور لیدری باید کارت پایان خدمت یا معافیت داشته باشند. این الزامات و شرایط به‌منظور اطمینان از تأمین مهارت‌ها و استانداردهای لازم برای راهنمایی در تورهای طبیعت‌گردی تعیین شده‌اند.

برای راهنمای گردشگری شدن باید دروس تخصصی مثل پرنده‌نگری را یاد بگیرید
پس از گذراندن دوره‌های لازم باید فرد در آزمون جامع شرکت کند و به سؤالات ۷ عنوان درسی پاسخ گوید. در این آزمون کسب حداقل نمره ۱۰ برای تمام عناوین درسی لازم است. پس از آن، افراد در مصاحبه صلاحیت شغلی که توسط وزارت میراث‌فرهنگی برگزار می‌شود شرکت می‌کنند تا اطلاعات آنها در مورد گردشگری، ایران، طبیعت‌گردی و... مورد سنجش قرار گیرد. در صورت موفقیت، کارت تور لیدر طبیعت‌گردی برای فرد صادر می‌شود.
کسانی که کارت تور لیدری به زبان فارسی گرفته‌اند باید هر سه سال کارت تور لیدر طبیعت‌گردی خود را تمدید کنند و کسانی که کارت تور لیدری بین‌المللی دارند هر سال یک بار باید برای تمدید این کارت اقدام نمایند.

درس‌های دوره تور لیدر طبیعت‌گردی

در ادامه جواب به این سؤال که چگونه تور لیدر شویم؟ بسیار مهم است که افراد بدانند در دوره تور لیدر طبیعت‌گردی چه مباحثی را خواهند آموخت. در این دوره افراد با صنعت گردشگری و پتانسیل‌های کاری موجود در این صنعت آشنا خواهند شد. میراث‌فرهنگی و اقوام و تاریخ ایران در این دوره بررسی می‌شود و افراد با زیست‌بوم گیاهی و جانوری ایران و جهان آشنا می‌شوند. موارد مختلف دیگری همچون مفهوم اکولوژی و اهمیت حفظ آن، فنون استقرار در طبیعت، نقشه‌خوانی، جهت‌یابی و بسیاری موارد دیگر به شکل عملی به افراد ارائه می‌گردد. همچنین افراد با موارد مهمی همچون نحوه تورگردانی، فن بیان و قوانین و مقررات گردشگری آشنا می‌شوند. در نهایت با تمام این آموزه‌ها فرد به یک تور لیدر طبیعت‌گردی تبدیل خواهد شد.

عناوین درسی دوره تور لیدری طبیعت‌گردی

در بخش دیگری از این مقاله و در جواب این سؤال که چگونه لیدر شویم؟ باید به دروسی اشاره کرد که در دوره تور لیدر طبیعت‌گردی تدریس خواهند شد. تعداد این دروس بسیار زیاد است؛ اما برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:
لوازم و تجهیزات طبیعت‌گردی
استقرار در طبیعت و فنون جهت‌یابی
شناخت صنعت گردشگری
مبانی اکوتوریسم و مشارکت جوامع محلی
فرهنگ اقوام و عشایر ایران
حشرات، بندپایان و پروانه‌نگری
پرندگان ایران و فنون پرنده نگری
تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران در دوران معاصر
نجوم و صور فلکی و گردشگری نجومی
مدیریت بحران در سفر، امداد و نجات و فوریت‌های پزشکی

شرایط ثبت نام دوره تور لیدر طبیعت‌گردی

برای بسیاری از افراد که برایشان سؤال است چگونه لیدر شویم؟ آگاهی از شرایط ثبت‌نام دوره تور لیدری بسیار اهمیت دارد. شرکت در دوره‌های تور لیدر طبیعت‌گردی محدودیت سنی ندارد و همان‌طور که گفته شد تنها نیاز به حداقل مدرک لیسانس است. افرادی که دارای مدرک دیپلم یا فوق‌دیپلم هستند در صورت داشتن یک تخصص خاص می‌توانند در کمیسیون فنی دفتر مطالعات معاونت گردشگری درخواست خود را ثبت کنند و در صورت موافقت آنها در دوره‌ها شرکت نمایند.

برای شرکت در دوره تورلیدری محدودیت سنی ندارید ولی باید حداقل لیسانس داشته باشید

انواع مدرک تور لیدری

در ادامه این سؤال که چگونه لیدر شویم؟ باید به انواع مدرک تور لیدری اشاره کرد. مدرک تور لیدری به دو شکل بین‌المللی و ملی صادر می‌شود که هر کدام شرایط زیر را دارند:

مدرک یا گواهینامه ملی

برای دریافت مدرک ملی باید دوره‌های راهنمای طبیعت‌گردی به پایان رسانده شود و از طرفی فرد در آزمون‌های زیر نمره قبولی را کسب کند:

آزمون داخلی دوره تور لیدر طبیعت‌گردی

این آزمون پس از تمام شدن هر درس تئوری (به‌خصوص دروس غیر از آزمون جامع) برگزار می‌شود. آزمون‌ها به شکل آنلاین برگزار می‌گردد و باید حداقل نمره قبولی ۱۰ از ۲۰ دریافت شود. باید در نظر داشت معدل کل آزمون‌های داخلی نباید از ۱۲ کمتر باشد.

برای تورلیدر شدن باید درس‌های اصلی را در آزمون جامع امتحان دهید

آزمون جامع دوره تور لیدر طبیعت‌گردی

این آزمون دو بار در سال زیر نظر وزارت میراث‌فرهنگی انجام می‌شود. این آزمون حضوری است و باید فراگیران در شهر محل اقامت یا شهر مؤسسه خود آزمون دهند. اگر فردی در یکی از دروس نمره قبولی را کسب نکند می‌تواند در آزمون بعدی فقط برای همان درس امتحان دهد.

مدرک بین‌المللی

جهت دریافت کارت تور لیدری بین‌المللی علاوه بر آزمون‌های قبلی باید در آزمون زبان نیز شرکت کرد. آزمون زبان می‌تواند به زبان انگلیسی یا زبان‌های دیگری همچون ایتالیایی، فرانسوی، آلمانی و... باشد. این آزمون توسط اداره کل میراث استان برگزار می‌شود که به شکل تک‌مرحله‌ای و شفاهی است. فراگیران باید حداقل نمره قبولی ۱۲ از ۲۰ را دریافت کنند. در صورت عدم قبولی امکان شرکت دوباره در این آزمون وجود دارد.

پس از دریافت کارت لیدری باید هر سال آن‌را تمدید کنید

سخن آخر

بسیاری از افراد که به طبیعت و زیبایی‌های آن علاقه‌مندند و از طرفی می‌خواهند تور لیدر طبیعت‌گردی باشند با این چالش مواجه می‌شوند که چگونه لیدر شویم؟ برای لیدر طبیعت‌گردی شدن باید دوره‌هایی گذرانده شود و سپس در آزمون‌های خاصی نمره قبولی کسب گردد تا کارت راهنمای طبیعت‌گردی برای شخص صادر شود. مؤسسات مختلفی امروزه دوره‌های تور لیدری طبیعت‌گردی را به شکل حضوری و یا آنلاین ارائه می‌کنند که افراد می‌توانند از طریق این مؤسسات آموزش‌های لازم را دیده و پس از قبولی در آزمون‌ها تبدیل به یک تور لیدر طبیعت‌گرد شوند

رویای پرواز طلایی به زودی با گرفتن مجوزات لازم اقدام به برگزاری دوره های مختلف آموزش در زمینه گردشگری خواهد کرد . 

شما به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

(5/1)

ارسال دیدگاه

لغو پاسخ